Vraag-Antwoord

Heeft u ook een vraag over techniek of training, stel uw vraag aan de redactie@langlaufpagina.nl
U krijgt persoonlijk via de e-mail antwoord.
Daarna worden de vragen en antwoorden op de website geplaatst.

1. Is langlaufen (te) moeilijk en (te) zwaar voor ouderen met redelijk slechte conditie?
Nee, langlaufen kan op verschillend nivo beoefend worden. Natuurlijk vergt langlaufen fysieke inspanning, maar op ski's met juiste (in dit geval lage spanning) en loipes die wat vlakker zijn is langlaufen (of ook wel skiwandelen) een prachtige manier van voortbewegen over de sneeuw.

2. Is het verstandig/mogelijk daar les te nemen? kan dat ook hier?
Wij raden u zeker aan enkele lessen te nemen. Langlaufen/skiwandelen is niet moeilijk, maar met instructie beweegt u zich net wat makkelijker voort en leert u remmen en op de juiste manier afdalen. Met techniek kunt u meer genieten. In Nederland kunt u zich al voorbereiden bij verschillende langlaufverenigingen. In Gouda kunt u op de langlaufbaan oefenen en bij het Stichts Langlauf Team in Gouda kunt u zich voorbereiden met Nordic Walken of rolskiën. Meer informatie op www.langlauf.nl of www.langlaufen.nl

3. Hoe pakken wij dat beginnen met langlaufen het beste aan? zie boven Zijn er boekjes/cursussen voor beginners?
In het boek Langlaufen van Sidney Teeling kunt u veel lezen over de technieken en hoe het langlaufen te leren. U kunt dit boek bestellen bij Vasa Sport via deze link.

4. Zijn er fitnessoefeningen om in de komende 6 weken alvast wat spierkracht op te bouwen?
In het bovengenoemde boek staan veel tips en fitnessoefeningen, u kunt natuurlijk ook gaan Nordic Walken of anderzinds voorbereiden, zie antwoord op vraag 2. In de fitnessschool zijn wellicht loop-langlaufachtige apparaten aanwezig of een roeitrainer. Een simpele oefening is traplopen. Maar specifiekere voorbereiding via langlaufen op een baan of rolskiën hebben altijd de voorkeur boven een fitnessschool.

5. Hoe kan ik vaart minderen\remmen tijdens een afdaling in een loipe, of op een smal stuk. Langlauf meestal op klassieke manier. maar dan zijn er vaak te steile pistes en moet ik op mijn billen naar beneden glijden.
Wanneer beide ski's in de loipe zijn kun je niet remmen. Je zult 1 van de ski's uit de loipe moeten plaatsen en daarmee de (halve) ploegrem moeten uitvoeren.
Mocht het pad te smal zijn dan is het belangrijk om goed zicht te hebben op de uitloop. Boven aan de helling de afdaling inschatten en daarna rustig naar beneden te laten glijden. Vaart minderen doe je dan op een breder deel. Remmen door de stokken (voor) in te prikken raden we af. Er bestaat dan een te grote kans dat je bij een val op de stokken valt met alle gevolgen van dien.
Om de remtechnieken goed uit te voeren is het belangrijk dat je voldoende basisvaardigheid op de ski's hebt. Je zult voldoende balans, skigevoel en vertrouwen moeten hebben om de technische handelingen te kunnen verrichten. Om dit goed te krijgen zijn lessen en oefening nodig. In Nederland kan dit bijvoorbeeld op de kunsttofloipes en rolski's. Vasa Sport organiseert speciale langlaufreizen met veel instructies.

6.Wat is de gemiddelde snelheid ongeveer bij de klassieke techniek voor sportieve mensen (goede conditie, hardlopen e.d.), uitgaande van niet al te steil terrein?
Dit is erg afhankelijk van geoefendheid,afstand en terrein en sneeuwtoestand. Voor iemand met weinig langlauf ervaring is 7-10 km per uur netjes.